Etapy rozwoju jąkania u dzieci
W kontekście ogólnego rozwoju dzieci termin rozwój traktujemy jako długotrwały proces obejmujący sferę: fizyczną, intelektualną, społeczną, emocjonalną o także rozwój podwalin osobowości i moralności. Fazy rozwojowe u zdrowych dzieci przebiegają w zbliżonym okresie i w podobnej kolejności. Rozwój płynnej mowy również w ten proces jest włączony. Zależy od kompetencji motorycznych, poznawczych oraz od czynników środowiskowych takich jak np. wymagania stawiane przez otoczenie. W sytuacji zaistnienia sprzężonych czynników – predyspozycje oraz zagrażający konflikt emocjonalny (Szamburski, 1996) mogą nasilić objawy niepłynności a w efekcie, po włączeniu objawów wtórnych, utrwalić się w postaci jąkania.
Słuszne jest wydzielenie faz jąkania. Przyjęta w pracy klasyfikacja obejmuje trzy fazy jąkania: wczesną niepłynność, jąkanie na pograniczu oraz uporczywe jąkanie [Stewart, Turnbull 1996 za Kostecką 2000]. Korzystając z metafory góry lodowej w obrazowaniu objawów jąkania na rysunku umieszczonym poniżej widzimy odniesienie metafory do niepłynnego mówienia dziecka. Metaforę tą jako pierwszy zastosował Józef Sheehan [1970; 1975; 1979].
Objawy dziecka na wczesnym etapie niepłynności prawie w całości są widoczne dla otoczenia. Na tym etapie będą to powtórzenia np. po-po-po-podaj mi pieska. W fazie na pograniczu jąkania obraz ulega zmianie – część niewidoczna, podwodna powiększa się.
W obrazie jąkania uporczywego góra w większości znajduje się pod powierzchnią wody. Dla rozmówcy obserwowalny jest jedynie niewielki zakres tego co doświadcza jąkające się dziecko. [Kostecka, 2000].
Etapy rozwoju jąkania u dzieci
Diagnoza osoby jąkającej się jest opracowywana indywidualnie lub zespołowo. W tym drugim przypadku przybiera ona strukturę:
Diagnoza jąkania jest sumaryczna kiedy zsumowane są diagnozy: lekarska, psychologiczna oraz logopedyczna. Daje to w rezultacie rozpoznanie złożone z trzech ściśle niepowiązanych ze sobą elementów.
Diagnoza sumaryczna jąkania
=
diagnoza lekarska + diagnoza psychologiczna + diagnoza logopedyczna
Diagnoza jąkania jest hierarchiczna w sytuacji, kiedy jeden z jej elementów jest ważniejszy od pozostałych. Ranga pozycji zawodowej specjalisty wpływa na rangę postawionej przez niego diagnozy. W związku z tym to diagnoza lekarska jest przeważnie pierwszoplanowa, psychologiczna – drugoplanowa, a logopedyczna – trzecioplanowa.
Diagnoza lekarska
Diagnoza psychologiczna
Diagnoza logopedyczna
Są sytuacje, w których diagnoza psychologiczna i logopedyczna są na tej samej pozycji pod względem ważności, wiodącą jednak i tak pozostaje diagnoza lekarska.
Diagnoza lekarska
Diagnoza psychologiczna Diagnoza logopedyczna
Systemowa diagnoza jąkania to geneza trudności zgłoszonych przez pacjenta lub osoby z nim związane. Jąkanie jest zaburzeniem złożonym, dlatego diagnoza osoby jąkającej się ma charakter interdyscyplinarnyi składa się z diagnozy: lekarskiej, psychologicznej oraz logopedycznej. Mogą one wskazywać pośrednie lub bezpośrednie źródło trudności. W systemowym ujęciu, jąkanie złożone jest z elementów lingwistycznych, biologicznych, psychologicznych, społecznych oraz z zaistniałych pomiędzy nimi relacji. Ze względu na ilość tych składowych diagnozę można podzielić na:
Nadrzędnymi celami procesu diagnozowania osoby jąkającej się jest określenie niepłynności mówienia i reakcji jej towarzyszących. W tym zakresie istotne jest aby opisać objawy, ustalić prawdopodobne przyczyny oraz mechanizm zaburzenia mowy występujący u dziecka.
Proces ten złożony jest z trzech etapów: obserwacji, wywiadu oraz badania testowego bądź eksperymentalnego. Obserwacja jest podstawową metodą badania. To na jej podstawie otoczenie rozpoznaje u danej osoby niepłynne mówienie. Obserwacja pozwala rejestrować widoczne reakcje towarzyszące jąkaniu. Często obserwacja bezpośrednia wspierana jest zapisem wideo, co pozwala na analizę szczegółową oraz porównanie nasilenia jąkania i po podjęciu terapii. Spostrzeżenia z obserwacji wykorzystywane są podczas wywiadu specjalisty z osobą jąkającą się lub jego opiekunem.
W literaturze przedmiotu istnieje wiele koncepcji dotyczących przyczyn jąkania. Jednoznaczne doprecyzowanie jest dla badaczy problemem. U większości osób jąkanie rozwija się już we wczesnym dzieciństwie.
Ogólnie, koncepcje przyczyn tego zaburzenia można podzielić na sześć grup:
teorie rozwojowe/lingwistyczne;
teorie organiczne;
teorie neurotyczne;
teorie psychologiczne;
teorie fizjologiczne;
teorie biocybernetyczne.
B. Adamczyk, Próba wyjaśnienia mechanizmu jąkania, „Logopedia”, nr 2, 1961
B. Adamczyk, Zakład Fizyki Stosowanej Instytutu Fizyki Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej. 40 lat badań nad jąkaniem, „Logopedia”, nr 23, 1996
L. Arutiunian, Problemy patologicznego podłoża jąkania, „Logopedia”, nr 24, 1997
M. Chęciek, Aktualny stan badań nad jąkaniem. Wybrane zagadnienia, „Logopedia”, nr 20, 1993
M. Chęciek, Etapy terapii w zmodyfikowanym programie psychofizjologicznej terapii jąkających się, „Logopedia”, nr 24, 1997
M. Chęciek, Jąkanie. Diagnoza, terapia, program, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007
Jąkanie (łac. balbuties, ang. stuttering i stammering, niem. stottern, ros. zaikanie itp.) jest zaburzeniem definiowanym przez badaczy przedmiotu jako:
Według ICD – 10 Jąkanie [zacinanie się] opisane sygnaturą F98.5 to: mowa charakteryzująca się częstym powtarzaniem lub wydłużeniem dźwięków, sylab lub wyrazów albo częstymi wahaniami lub przerwami zaburzającymi rytm mowy. Jako zaburzenie należy ją klasyfikować tylko wówczas, gdy jej nasilenie w znaczny sposób zaburza płynność mowy.
Strona 2 z 2