Wizyta

W świecie zaburzeń płynności mowy... ...

A Ty jak myślisz?

Diagnoza jąkania u dziecka

Schemat interwencji logopedycznej w jąkaniu u dzieci – diagnoza

 

Pierwszy kontakt z "małym" pacjentem ma zazwyczaj postać wspólnej zabawy. Często niepłynność, której doświadczają dzieci do 5-6 rż ma charakter motorycznych "potknięć", które są normalnym elementem rozwoju umiejętności. W tej sytuacji jest to złożona umiejętność komunikacji i mówienia. Na tym etapie ważnym diagnostycznym narzędziem jest wywiad, w którym uczestniczy rodzic.

Bywa, że niepłynność ustępuje samoistnie lub przy zmianach wprowadzonych w najbliższym środowisku. Podjęcie decyzji czy wprowadzimy program terapeutyczny czy będziemy monitorować sytuację dziecka podejmuje terapeuta razem z rodzicami lub opiekunami dziecka. Decyzja taka podyktowana jest wynikiem diagnozy wstępnej.

 

Diagnoza oraz terapia w przypadku dzieci ma chcarakter wspólnej zabawy.

U niektórych z naszych podopiecznych istnieje przesłanie podjęcia działań o charakterze terapeutycznym. Dzieje się tak szczególnie w sytuacjach np. gdy objawy niepłynności występują dłużej niż 6 mc, gdy ktoś z rodziny doświadcza niepłynności mowy również w sytuacji gdy dziecko przejawia objawy jąkania tonicznego. Między innymi w tych sytuacjach proponujemy przeprowadzenie Pełnego badania logopedycznego. Wówczas opieramy się na praktykowanym przez zagranicznych specjalistów Schemacie interwencji logopedycznej.

 

Pełne badanie logopedyczne

Zebranie podstawowych informacji

I SESJA DIAGNOSTYCZNA
Ocena interakcji rodzic-dziecko
Badanie logopedyczne dziecka - rodzaj objawów niepłynności
Ocena postawy dziecka wobec mowy

Uzyskanie od rodziców dodatkowych informacji
Rodzaj reakcji na niepłynność

Analiza informacji dodatkowych – z innych źródeł
OBSERWACJA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA
+ opinie i raporty uzyskane w innych badaniach

Przekazanie rodzicom informacji na temat zjawiska jąkania
JĄKANIE U DZIECI – MATERIAŁY DLA RODZICÓW

 II SESJA DIAGNOSTYCZNA
Wywiad z rodzicami
WYWIAD Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI DZIECKA

III SESJA DIAGNOSTYCZNA
(LUB II SESJA Z PRZERWĄ)
Zebranie i analiza wyników badania dziecka
+ programowanie terapii

Doświadczenie pokazuje, że najczęściej diagnoza przebiega podczas dwóch konsultacji diagnostycznych. Pogłębiona zostaje podczas zajęć terapeutycznych.

 

Na pytania dotyczące diagnozy i programu terapeutycznego niepłynności mówienia u dzieci
udzielamy informacji telefonicznie t. 504 097 657.
W sytuacji gdy prowadzimy konsultację nie odbieramy telefonów.
Prosimy wówczas o sms z informacją w jakiej sprawie Państwo podejmowaliście kontakt.
Oddzwonimy w przeciągu 24 godzin.

JĄKANIE NA POGRANICZU

Jąkanie na pograniczu charakteryzuje się większą uwagą dziecka na to jak mówi. Dziecko na tym etapie jest świadome, że jego mowa różni się od mowy innych osób. Zaczyna traktować to jako problem. Na tym etapie mogą pojawić się negatywne reakcje emocjonalne związane z mową. Trudne emocje oraz świadomość niepłynności może prowadzić do ukrywania lub unikania zacinania się.

Dzieci w fazie wczesnego jąkania mogą przewidywać trudności. Zauważają, że niektóre wyrazy obarczone są niepłynnością. Zdarza się, że zamieniają słowa na łatwiejsze. Może pojawić się niepokój związany mówieniem w określonym miejscu lub do określonej osoby. Objawem charakterystycznym dla tej fazy są dodatkowe słowa lub dźwięki, które ułatwiają „wystartowanie”. Na tym etapie obserwuje się pojawienie ruchów, które towarzyszą wypowiadaniu trudniejszych fraz. Osoby z najbliższego środowiska zauważają zmiany w zachowaniu dziecka: świadomość niepłynności oraz niepokój z nią związany. Dzieci wycofują się z relacji koleżeńskich i zamykają się w sobie. Mniej mówią. Często dzieci będące na tym etapie stają się przygnębione, agresywne, kłótliwe, mniej odporne na krytykę oraz bardziej płaczliwe. [Kostecka, 2000]. Zróżnicowana jest reakcja dzieci na niepłynność. Część z nich zastanawia się nad reakcją rówieśników, czują napięcie w związku z mową. Co prowadzi do unikania zajęć wymagających mówienia, pomimo tego, że wcześniej dziecko chętnie podejmowało takie działania. Ocena sposobu reakcji dziecka na niepłynność jest ważnym elementem w podejmowanej terapii. Jest ona uzależniona od cech temperamentalnych dziecka, jego relacji z osobami dorosłymi oraz natężenia objawów jąkania.

Z analizy przedstawionych przez Wandę Kostecką przypadków oraz z obserwacji własnych wyłania się obraz reakcji zawierający:

  • próbę zrozumienia co dzieje się z mową
  • próbę uzyskania odpowiedzi dlaczego rówieśnicy śmieją się z dziecka
  • szukanie pomocy
  • unikanie słów poprzez zamianę na łatwiejsze, omijanie
  • zmiana nienaturalnym głosem (np. z innym akcentem) [Kostecka, 2000; Doreen Lenz Holte,2016]
  • opuszczanie dźwięków na których przewidywane są trudności
  • udawanie, że się zapomniało co chciało się powiedzieć
  • włączenie do komunikacji środków niewerbalnych
  • dziecko prosi kogoś aby powiedział zamiast niego

 

Sfera emocji odczuwalnej przez dziecko w kontekście jąkania jest bardzo zróżnicowana. Reakcja nie zawsze jest uzależniona od jawnego jąkania dziecka. Uczucia, które mogą mu towarzyszyć to: zaniepokojenie, złość, frustracja, zdenerwowanie, strach, utrata kontroli. Na tym etapie pojawiają się również emocje bezpośrednio związane z interakcją z rozmówcą np. skrępowanie. Reakcje związane z jąkaniem mogą mogą mieć charakter psychosomatyczny np. ból brzucha. Większość dzieci na etapie jąkania na pograniczu nie posiada wystarczających kompetencji do radzenia sobie z  dużym napięciem w efekcie czego mogą pojawić się reakcje zmniejszające napięcie o niekonstruktywnym obrazie np. obgryzanie paznokci.

JĄKANIE UPORCZYWE

Jąkanie uporczywe jest etapem w którym wycofanie objawów wymaga szeroko zakrojonych działań obejmujących psychoedukacją środowisko dziecka.1 Na tym etapie dzieci nie odbierają jąkania jako tego co robią ale jako część siebie. Co ważne jąkanie jest tym co, w pojęciu dziecka należy ukryć. Fakt, że pomimo podjęcia starań efekt często jest odwrotny do zamierzonego.  Prawdopodobne jest, że dziecko na tym etapie wybierze taktykę wycofania i zamilknięcia.


Objawy na tym etapie są zbliżone do tych z wcześniejszego etapu. Na ogół mają większe nasilenie i są bardziej widoczne. Nasilenie może mieć wymiar obiektywny – obserwowany przez rozmówców i subiektywny – osoby jąkające się mogą mieć przeświadczenie, że objawy są bardziej widoczne niż w rzeczywistości. Może wystąpić zatrzymanie wokalizacji (blok) na kilka sekund lub liczne powtórzenia dźwięków, słów czy fraz. Obserwowane są również przeciągania dźwięków. Bywa również tak, że objawy zewnętrzne jąkania uporczywego nie są widoczne. Dzieje się tak ponieważ osoba jąkająca się wypracowała system mówienia zastępczego, omijając trudne dla niej dźwięki. Część osób stosuje wtrącenia np. „no wiesz” ułatwiające wypowiedzenie dźwięku, który znajduje się po wtrąceniu. W tym okresie obserwuje się większą ilość  embolofazji. Jednym z objawów tego etapu jest napięcie mięśni – tonus, w trakcie mówienia. Często jest ono zauważalne dla słuchacza. Jest również duże prawdopodobieństwo występowania współruchów. Cechą charakterystyczną uporczywego jąkania jest zaburzony sposób oddychania.
Ukrywanie jąkania i związane z nim emocje to zasadnicza cecha jąkania uporczywego. Często uczucia związane z jąkaniem jak i samo jąkanie nie są uzewnętrznione. Osoba jąkająca nie przyznaje się do nich, czasami nawet sami przed sobą. Na tym etapie pojawia się uczucie rezygnacji oraz wyuczona bezradność. Efekty licznych prób (samodzielnych lub z udziałem terapeutów) poradzenia sobie z problemem jąkania. W tej fazie jąkania może mieć miejsce upatrywanie w jąkaniu powodu różnego rodzaju niepowodzeń, które w rzeczywistości nie są bezpośrednio z jąkaniem związane.1
Możliwe jest  płynne przechodzenie, cofanie się do fazy wcześniejszej lub nawet do całkowitego (niepłynność) okresowego (jąkanie na pograniczu, uporczywe jąkanie) wycofania się objawów

Poszczególne fazy niepłynności nie są objęte kryteriami wieku. Jednak można zaobserwować pewną zależność wiekową.

Etap „wczesna niepłynność” 3-6 lat, „jąkanie z pogranicza” 5-10 lat, „uporczywe jąkanie” - powyżej 11 rż.

WCZESNA NIEPŁYNNOŚĆ

 

Naturalnym elementem pozyskiwania sprawności mownej dziecka jest brak biegłości co ma przełożenie na niepłynność. Wiąże się ona z doskonaleniem koordynacji narządów biorących udział w mówieniu oraz biegłości w wydobywaniu treści i nadawania formy wypowiedzi. Mowa małych dzieci w naturalnym przebiegu nie zawsze będzie płynna. Problem stanowi rozgraniczenie mowy w naturalnym rozwoju nie płynnej od początków jąkania. W rzeczywistości dla odbiorcy mowa w obu grupach dzieci będzie bardzo podobna. Z tego powodu specjaliści korzystają z terminu wczesna niepłynność a nie wczesne jąkanie [Kostecka, 2000]. Większość dzieci mówi w sposób płynny lub ich potknięcia nie są zauważalne przez otoczenie. 80% dzieci mówiących niepłynnie, w trakcie pozyskiwania niezbędnych kompetencji poradzi sobie samoistnie z niepłynnością. Wanda Kostecka w publikacji „Dziecko i jąkanie” przytacza przykłady obrazujące trudności na tym etapie.

W większości niepłynność na tym etapie nie jest dla dziecka problemem. Pomimo trudności chętnie mówią. Część dzieci nie uświadamia sobie faktu niepłynnego mówienia. Ryzyko, że wczesna niepłynność przejdzie w fazę jąkania na pograniczu należy brać pod uwagę czynniki istotne dla mowy dziecka: rozwój mowy i języka, ilość mowy niepłynnej, rodzaj niepłynności, okresy mowy niepłynnej u dziecka, od jakiego czasu mowa jest niepłynna, co dziecko odczuwa mówiąc, co dziecko myśli o niepłynności, zmiany w życiu dziecka, życie rodzinne dziecka. [Kostecka, 2000]

Indywidualna terapia jąkania

Konsultacje odbywają się
w trybie tradycyjnym  (1-2x w tygodniu)
i intensywnym.

więcej na indywidualnej terapii jąkania

 

 

 

Grupowa terapia jąkania

Pracujemy w grupach 5-6 osobowych
spotykamy się raz w tygodniu.
Zajęcia trwają 90 min.

więcej na temat terapii grupowej jąkania

 

Terapia niepłynności mowy u dzieci

Diagnoza niepłynności mowy u dzieci,
konsultacje dla rodziców,
terapia, edukacja, monitoring.

więcej na temat terapii jąkania u dzieci